mei 2005
donderdag, 22 april 2010 18:11

De Audiofabriek

 

Introductie

Deze clubavond zal weer geheel in het teken staan van de zelfbouw en waartoe dat zoal kan leiden. De ACV-clubleden Arie Herweijer en René Houthuysen demonstreren de twee uitersten (in prijs) van de complete lijn luidsprekersystemen van hun gezamenlijke nieuwe firma de Audiofabriek:

1- een zeer betaalbaar tweewegsysteem met SEAS units (ca. 800 euro p.p.) en
2- een top systeem met Audio Technology units en Scanspeak Ringradiator (foto). Als bouwpakket, met complete kast, leverbaar voor ca. 8000 p.p. Dit tweede systeem is voorzien van een actief laag systeem, aangestuurd met een Threshold versterker.

Arie en René zijn al vele jaren op professionele basis bezig met allerlei aspecten van de audiohobby. Van reparaties of modificaties van bestaande apparatuur en levering van hoogwaardige losse elektronicacomponenten tot op maat ontworpen geluidssystemen of de aanleg van audiofiele electrische installaties, voor dit alles kunt u bij hen terecht. Ook hebben zij een lange ervaring met het registreren van muziekvoorstellingen, in de (eigen) studio of op locatie, dat vormt geen enkel probleem.

 

Naast de twee luidsprekersystemen is een buizenvoorversterker aanwezig, ook zelfbouw, welke geheel gebalanceerd is opgebouwd. Verder twee zelfbouw MOSFET transistormonoblokken opgebouwd volgens het Pass Labs Aleph principe, d.w.z. als single-ended klasse A.

De versterkers kunnen als bouwpakket – van de kast tot en met het laatste boutje, dus echt àlle componenten - bij de Audiofabriek worden afgenomen. De componenten zijn speciaal geselecteerd op audiokwaliteit en dus van onberispelijk niveau of zelfs topklasse.Alle bekabeling is afkomstig van de door René al eerder opgerichte firma Powerlab. De kabels hebben in korte tijd al behoorlijk naam gemaakt.

Rene’en Arie hebben deze avond als muziekbron voorzien in zowel een Acoustic Solid platenspeler als een Proceed CD-loopwerk. De platenspeler is voorzien van een SME 4 arm met Benz Micro Glider element. Als phonovoorversterker was een Musical Surroundings aanwezig met een accu-voeding. Het CD loopwerk wordt gecombineerd door een DAC 1 van Benchmark. Dit type is afkomstig uit de studiowereld en is aangepast door Arie en René. In standaarduitvoering kost deze DAC 1 rond 1100 euro.

 

Demo

De zaal is al aardig volgelopen (> 20 man) als Arie en René de avond beginnen een korte beschrijving van de set en de indeling van de avond. De technische ins en outs zullen beknopt worden behandeld, maar indien gewenst kan dieper op de materie worden ingegaan. Vragen staat vrij ! De basisfilosofie bij de ontwerpen lijkt te zijn: houd het zo eenvoudig mogelijk, no nonsense, met zo weinig mogelijk componenten als dat kan, maar de kwaliteit staat steeds voorop. Dit geldt voor zowel de elektronica als de luidsprekers. Door goede afgewogen keuzes in de componenten hoeven er bijvoorbeeld minder onvolkomenheden op elektronische wijze te worden gecorrigeerd en dat levert weer een kortere signaal weg op.

Arie en René vertellen ook over hun historie in de audio en hoe zij nu bij de opzet van de audiofabriek zijn aangekomen.

Daarna was het tijd voor muziek. Helaas was er een ongelukje gebeurd met het Benz element tijdens het installeren van de platenspeler. Hierbij is de naald gesneuveld en dus zal er tijdens deze avond helaas geen vinyl beluisterd kunnen worden. Dit gooit ook de vooraf gemaakte playlist enigszins in de war.

Eerst komt het kleinste systeem met de SEAS eenheden muzikaal aan bod met een paar mooie rustige muziekstukken, zowel pop als meer klassiek werk. Dan blijkt dat er heden ten dage voor een redelijk prijs van 800 euro p.p. een prettig klinkend luidsprekersysteem ontworpen en gebouwd kan worden. Ritmisch zit het geheel goed in elkaar, over het hele frequentiegebied een pittige weergave. Het geluid lijkt in de Moriaan alleen niet helemaal los te kunnen komen van de luidsprekers. Hierdoor neigt er af en toe een gat te ontstaan in ’t midden. Wellicht mede hierdoor klinken (vrouwen)stemmen zoals die van Sarah K, alhoewel duidelijk verstaanbaar, soms ietwat neuzelig en wat hol. Soms is er ook een neiging tot iets teveel scherpte in het geluid. Kan ook aan de opname liggen in combinatie met het open, directe karakter van de elektronicaset. Maar bovenal blijft het toch een systeem waarnaar het heel prettig luisteren is.

 

Arie vertelt over de geschiedenis van de Aleph Pass Labs versterkers. Een excentriek ontwerp: slechts twee versterkingstrappen (gain), dus eenvoudig en met een heel open klank. Daar is de korte signaalweg mede debet aan. De hier door de audiofabriek gebouwde klonen zijn van het type Aleph 60. Deze zijn enigzins beperkt in het uitgangsvermogen. Principieel vindt er veel dissipatie plaats van energie (>100 W). Deze klonen zijn te leveren als bouwpakket met de allerbeste componenten voor iets minder dan 1000 euro per stuk, namelijk ca. 950 per monoblok. In een ongezekerde uitvoering! Maar dat gaat bijna altijd goed leer de ervaring....

De klonen zijn single-ended opgebouwd en in dit geval verbonden met de zelfbouw buizenvoorversterker van de audiofabriek. Een blik in het binnenste tijdens de pauze van de demo geeft een minimaal aantal componenten te zien, dus een korte signaalweg. De versterker is volledig gebalanceerd opgebouwd. Prachtig om te zien hoe strak alles is opgebouwd. Zo kwam Arie vanzelf uit bij het laatste versterkeronderdeel, het actieve laag van de grote luidspreker. Hiervoor wordt een Threshold versterker ingezet. Ook hier kennen Arie en René weer hun eigen aanpak. De luidsprekers zelf zijn ontworpen in samenwerking met een stel tweelingbroers. De opbouw is compromisloos. Met een frontpaneel gemaakt van Corian en 5 cm dikke MDF wanden wordt snel duidelijk wat zij hiermee bedoelen. Het Corian wordt gebruikt vanwege de lage eigen resonantie. De bezetting van de luidspreker lijkt uitstekend verzorgd met voor het laag en midden eenheden van Audio Technology. De hogetoneneenheid is afkomstig van Scanspeak en het is een bijzonder fraai type ring-radiator. De middentoner valt op natuurlijke wijze af met een 2e orde. De laageenheid zet met eenzelfde orde in.

 

Het publiek toonde een warme belangstelling voor de uitleg van de ontwerpen door Arie en René. Technische vragen werden direct op deskundige en gevatte wijze beantwoord. De sfeer was losjes en ontspannen. De technische verhalen werden onderbroken met muziekstukken.

Nu via het grote systeem. Direct bleek dat nu alle componenten van de set beter aan elkaar gewaagd waren. De set straalde autoriteit en rust uit. Er werd een mooi diep en breed geluidsbeeld geprojecteerd in de ruimte. Het stond als een huis op een stevig basfundament. Dit alles was zelfs van mijn ongunstige luisterpositie rechts achterin de goed gevulde zaal waar te nemen. Zo leverde een subtiel fragment van Mari Boine’s  bijzondere opname ‘Winter in Moscow ‘ samen met o.a. een russische zangeres een prima plaatsing op van de diverse electronische effecten en akoestische instrumenten. Tevens kon het actieve bassysteem hierbij zijn kunnen tonen in het diepe laag. Stemmen werden ook fraai neergezet, kritische vrouwenstemmen klonken naturel en zonder stress of scherpte. Ritmisch zat het ook bij deze grote luidsprekers prima in elkaar, zoals bleek bij een mooi stuk van de afrikaanse Rokia Traoré. Dit stuk leverde wat discussie op met mensen uit het publiek over het niveau (volume) van de basweergave , die vonden sommigen aan de hoge kant. Smaken en meningen verschillen nu eenmaal, zeker bij audiofielen!

De muziekkeus was lekker gevarieerd en bijzonder te noemen. Daarmee kon het systeem goed uit de voeten. Een muzikale combinatie. Rustige muziek van Chris Jones (singer/songwriter) tot de meer klassiek aandoende muziek van John Zorn. Alles had impact en drive. Eén minpuntje, met piano (vleugel) viel op dat de tonen wat (te) snel werden afgekapt c.q. uitstierven.

Als afsluiting was er nog ruimte voor een discussie over zaken als de (vermeende)  voor/nadelen van het gebruik van buizen versus transistoren in de audiotechniek. Arie was van mening dat met elk van de twee goede resultaten te bereiken zijn, mits het ontwerp maar voldoende is aangepast aan de situatie. Ook het belang van een juiste polariteit van de netstekers van audioapparatuur kwam aan de orde.

 

Conclusie

Het was een leerzame en muzikale avond, met grote betrokkenheid van het publiek bij de aangeroerde materie. Waarvoor natuurlijk onze dank uitgaat naar Arie Herweijer en René Houthuysen, oprichters van de Audiofabriek. Wij weten nu waar deze ‘fabriek‘ voor staat: kwaliteit en muzikaliteit!

 

René Olivier, secretaris ACV

 

Meer info vind u op de website van de audiofabriek

http://www.deaudiofabriek.nl/audiofabriek/index.htm

 

Tevens nog interessante wetenswaardigheden op diverse andere sites van Arie en René.

http://www.herweijerelectronics.nl/      

http://www.powerlab.nl/

http://www.theartoflistening.nl/theartoflistening/index.htm

Laatst aangepast op dinsdag, 27 april 2010 08:18