Mei 2008
maandag, 19 april 2010 08:53

Beter Beeld & Geluid

Deze keer kwam de firma Beter Beeld en Geluid uit Hilversum bij onze audioclub op bezoek.

Deze onderneming voor “audio/video advies en custom installation” is gestart door Garmt van der Zel en Björn Mateijsen. Zij richten BB&G op vanuit hun passie voor muziek en film, daarbij gebruikmakend van de ervaring die zij daarvoor hadden opgebouwd in de audio/video branche. Zie BB&G website http://www.beterbeeldengeluid.nl
De wens van de klant neemt voor Garmt en Björn een centrale plaats in bij hun advies. Maar de leefsituatie en de ruimte waarin de stereo- of thuistheaterinstallatie komt te staan wordt logischerwijs ook erbij betrokken. Met op de achtergrond het beschikbare budget, wordt dan vervolgens nauwkeurig gekeken en gezocht naar de meest optimale oplossing.

De selectie van door BB&G gevoerde merken is bewust nagedacht: zij kiezen het liefst voor fabrikanten en leveranciers met een gedegen filosofie, die de beleving van de muziek (of van films) als hoogste goed nastreven en daarbij geen eendagsvliegen zijn. Een en ander wordt bewezen uit de merken en selectie apparatuur waarmee zij naar de Moriaan komen, zoals Living Voice luidsprekers plus Resolution Audio aangevuld met Linn electronica.

 

Achtergrond van de audioset

 

mei_2008_foto_1   mei_2008_foto_2

Luidsprekerfabrikant Living Voice uit Engeland bestaat al 10 jaar en is door middel van de ontwerper Kevin Scott vooral beroemd geworden met grote, extreme en kostbare hoornsystemen. http://www.livingvoice.co.uk

De Auditorium serie waarvan bij ons type II staat opgesteld is hiervan afgeleid. Echter de Auditorium II heeft een veel lagere prijs (rond 3400 euro) en ook een meer conventionele verschijning. De ontwerpfilosofie is gebaseerd op een geïntegreerde aanpak van alle aspecten die van invloed zijn op de muzikale kwaliteiten van een weergavesysteem. De psycho-akoestiek en de manier waarop de mens geluiden waarneemt en interpreteert neemt daarbij een voorname plaats in - holistisch, zo zeggen zij zelf. Objectieve metingen en technische analyse worden natuurlijk ook gebruikt maar bij twijfel prevaleert vaak de menselijke waarneming.. Enfin, de Auditorium is een basreflexluidspreker met een Scanspeak Revelator voor de kritische hoge tonen.

Vergelijkbare modellen van Living Voice zijn de diverse Avatar typen II, OBX-R2, IBX-R2 en Avatar OBX-RW, Allemaal hebben ze dezelfde afmetingen van 104 x 22 x 28 cm, maar verschillen duidelijk in de gebruikte luidsprekerunits, wisselfilters en kastconstructie. Bij de OBX-R2 en OBX-RW zijn de wisselfilters zelfs extern geplaatst, voor een optimale onderlinge afstand, oriëntatie en trillingsvrijheid van de gebruikte componenten. Veel van de componenten zijn handgemaakt en van hoge kwaliteit. Bij de OBX-RW zijn een aantal componenten ook nog cryogeen behandeld en is de interne bekabeling Kondo zilver.
De overeenkomsten tussen de genoemde modellen zijn de bovengemiddelde gevoeligheid en een vriendelijk impedantiegedrag, voor een optimale aansturing met buizenversterkers of klasse A transistorversterkers.

De basis van de electronica van vanavond is afkomstig van Resolution Audio.

Van dit eigenzinnige Amerikaanse merk staat er met de Opus 21 CD-speler. Deze speler bestaat een uit DAC/loopwerk en aparte voeding/sturing met display. De bijpassende Opus S30 versterker is een toonbeeld van doordacht design en met een speciale versterkerschakeling. Voor de kenners: hij is opgebouwd volgens het Dennis Morecroft (D&M) principe. Tot slot biedt de Opus XS extra functionaliteit in de vorm van een tuner, phono trap (MM en MC) en extra analoge en digitale ingangen (waaronder 1 in USB). De componenten worden allen gevoed door de voeding van de CD-speler en vormen met elkaar een stijlvol geheel. Er hoeven geen interlinks te worden gebruikt - de apparaten maken contact met elkaar middels vaste verbindingen in de behuizingen - en er is dus slechts een enkel netsnoer nodig.

Dit geheel vormt een bijzondere audioset (kostprijs 13.000,-), maar voor ons heeft Beter Beeld en Geluid ook nog een noviteit meegenomen in de vorm van de zeer recent geïntroduceerde Linn Akurate DS muziekstreamer. Hoogwaardige streaming van muziek staat steeds meer in de belangstelling de laatste jaren. Hoe zou zich dat verhouden tot de aloude directe weergave van CD?

De Akurate DS heeft een weliswaar stevige prijs van 5000 euro, maar claimt dan ook de best klinkende netwerkspeler te zijn - op de LINN Klimax DS na. De Klimax kost echter drie keer zoveel... Garmt en Björn van Beter Beeld en Geluid verzekeren zelfs dat u geen “betere” bron voor dat geld zult vinden.

Voorwaar, al die bijzondere apparatuur dat maakt nieuwsgierig hoe dat gaat presteren in de Moriaan! Vanavond is Garmt van der Zel onze demonstrateur.

 

 mei_2008_foto_3

     Linn Akurate DS Netwerkspeler

  

Demonstratie

Ik had zelf al eens een workshop meegemaakt van Garmt. Net als toen kwam hij nu over als betrokken, vriendelijk, nuchter qua techniek, maar met een gedrevenheid, enthousiasme en bovenal een echte passie voor muziek. Ook was hij altijd bovenmatig geïnteresseerd in zijn publiek en hun muzikale drijfveren. Ingrediënten genoeg voor een levendige, verrassende avond.

De opkomst van de leden was hoog en later kwamen er nog een paar bij. Garmt startte het deel voor de pauze met de Resolution Audio electronica als basisset en de Living Voice luidsprekers. De Linn Akkurate DS werd bewaard voor na de pauze. Daardoor konden we eerst rustig wennen aan het geluid van de set. Garmt stelde zichzelf en de set voor en draaide vooral veel verschillende muziek: Myriam Albers (jazz), Lhasa (wereldmuziek) en David Sylvian lieten meteen al veel van de specifieke kwaliteiten van de set horen. Het hoog en midden klonk heel rustig, zuiver en beheerst, de set liet veel details horen en beeld instrumenten naar behoren af.. Het laag was echter een compleet ander, tegengesteld verhaal. De bas komt te sterk en zwaar gekleurd over Het lijkt wel vervormd bij bepaalde lage frequenties.Vreemd, juist omdat de rest zo goed in balans was en relatief helder en ongekleurd. Een mismatch met de (volle) zaal?

Ook met andere muziek (klassiek, flamenco, etc) blijft dit fenomeen zich voordoen: zodra er om lage bas wordt gevraagd bij de muziekweergave gaat het behoorlijk mis. Dit valt bij meerdere toehoorders op, zodat het fenomeen niet plaatsgebonden lijkt. Vreemd blijft het.

Misschien dat de Resolution Audio versterker (30 watt) te hard moest werken? Gaande weg de avond lijkt het wat beter te worden, misschien werd het volume iets teruggenomen?

Na de pauze werd de LINN streamer erbij genomen. Ik vond zelf de LINN een openbaring, een duidelijk richtinggevend apparaat. De LINN opnamen ken ik vrij goed, ik heb er een aardig rijtje van staan. Hele schone en heldere opnamen, veel rust en ruimte. Sommige aanwezigen noemden het steriel en plat. Zij missen de emotie.

Het leek inderdaad wel relatief een iets platter beeld en minder diepe bas weer te geven dan bij directe CD weergave. Via de LINN worden er een paar hoge resolutie opnamen (24 bit/96kHz) vanaf de harddisk gestreamd. De meningen daarover zijn ook verdeeld. Voor mij kun je toch wel duidelijk een positief verschil horen met de gewone opnamen. Wat op mij als schoon, rustig, gedetailleerd en ongekleurd overkomt, noemen anderen toch weer ‘vlak en koud’. Een kwestie van wennen of smaak?

Aan het totale geluid van de set moest ik wel even wennen, maar dat is meestal zo. Het liet zonder meer veel horen van een opname en dat is een goede zaak. Verder is het meestal tendentieus om een definitief oordeel te vellen gebaseerd op slechts één luisterbeurt, zo leert mijn ervaring. De basweergave vond ik verreweg het minste onder deze (moeilijke) omstandigheden. Zo’n volle zaal is prettig wegens de hoge opkomst aan leden, maar akoestisch een stuk minder. Het vergt een hoop meer akoestische energie en vermogen van de set.

Luisteren in de Moriaan maakt het meestal niet mogelijk volgens mij om veel te zeggen over een opname, wel over de inhoud van de muziek - die staat bij mij voorop. Een onbekende set in een overvolle zaal met zijn geheel eigen akoestiek en dus ook heel anders dan thuis op de bank in mijn eentje in alle rust op het moment dat het mij uitkomt luisteren: een wereld van verschil. Nog afgezien van de akoestiek. Het verschil met het inspelen in een nagenoeg lege demozaal bleek weer eens zeer groot!

Ik ben een redelijk geoefend luisteraar en doe veel aan concertbezoek en ik ben natuurlijk aardig gewend aan de zaal in de Moriaan. Hierdoor kan ik wel bepaalde zaken duiden, maar het blijft slechts een impressie. En een kwestie van smaak en de gemoedstoestand van dat unieke moment.... dat blijkt steeds meer.

Het was grappig dat er nu 'na half elf' ook weer een soort positief effect op leek te treden, waar wij vaker aan refereren. Een soort combinatie wellicht van gewenning, inspelen en een tot rust komen van publiek en rustige omgeving van de Moriaan met minder “stoorbronnen”. Wie zal het zeggen, het blijft ieder keer opvallend.

Zo leverde ook deze avond stof genoeg voor verdere discussie, dat bleek wel tijdens de pauze en bij gesprekken achteraf. Over de set, opnamen en over de gevarieerde muziek die Garmt draaide..

 

Conclusie

Ik vond de algehele 'sound' van deze set wel prettig, afgezien van de vreemde problemen in het lage tonen bereik. Het gebruik na de pauze van de LINN server bleek een echte openbaring. Echter de meningen van diverse toehoorders lagen wijd uiteen op deze avond. Zegt dit iets over de kwaliteiten van de set of over de verschillen tussen de toehoorders? Boeiend was het vanavond in ieder geval.

René Olivier

 

Laatst aangepast op dinsdag, 27 april 2010 08:52