december 2011
zondag, 06 november 2011 11:14

High End Audio Streaming en de weg naar een betere muziekweergave van een audioset!

Het begint een traditie te worden dat Roland in december een demonstratie geeft met zijn installatie. Ook dit jaar wist Roland ons te verrassen met wat nieuws.
Maar voordat we overgaan op Roland zijn demo heeft het bestuur aan de leden voorgelegd om een JBL roomcorrection system aan te schaffen. Dit zou als een soort meet-  en vergelijksysteem kunnen fungeren om te zien wat de verschillen kunnen zijn tussen de huissituatie en een “genormaliseerde” situatie. Ondanks de vooravond aan kerst waren er toch nog 20 personen aanwezig. Bijna unaniem werd het voorstel aangenomen. Dit levert ook weer een toekomstige demoavond op.

2011-12-18_Roland_Neervoort_05_2

Het thema van Roland was High End Audio Streaming en de weg naar een betere muziekweergave van een audioset!
Wat is belangrijk bij de klankweergave van een audioset?
Dit soort vragen kwamen aan bod en de zoektocht vormt de rode draad van Roland's (vervolg)verhaal. Roland Neervoort is al ettelijke keren met zijn set verhuisd naar de Moriaan. Er komt heel wat bij kijken om zijn omvangrijke apparatuur te verplaatsen en hij wordt elke keer weer trouw bijgestaan door clublid en audiovriend Jan Pols. Samen hebben ze al veel projekten gedraaid zoals het ontwikkelen en bouwen van hun eigen luidsprekersystemen, de voorversterkers en de OTL buizen eindversterkers.  Daarbij is de kwaliteit van afwerking alsof het zo uit de fabriek komt. Niet overdadig luxe afgewerkt met gouden knoppen etc, het moet wel functioneel blijven vinden zij. Voor deze avond geeft Roland een uitgebreider vervolg aan het streamen zoals hij het heeft aangepakt. Eerder heeft hij het al een keer theoretisch belicht, maar nu ook in de praktijk gedemonstreerd. Roland heeft gekozen voor de Apple oplossing. Een belangrijke reden is dat het met Apple componenten altijd werkt en Roland is zeer te spreken over de kwaliteit.

2011-12-18_Roland_Neervoort_04_2

Dus buiten de standaard geluidsapparatuur heeft Roland zijn NAS + diverse netwerk apparatuur (zie onderschrift ), laptop en Ipad meegenomen. Wat houdt het nu eigenlijk in?
CD’skunnen worden geript via een computer of gedownload worden en op de NAS geplaatst worden. Dit geldt natuurlijk ook voor de de hoge resolutie opnames (bijv. 24bit/96kHz) die steeds meer te verkrijgen zijn op het internet. Op de Laptop staat het programma i-tunes wat het beheer van de muziekbestanden verzorgt. Het programma Puremusic zorgt ervoor dat de muziek eerst in het geheugen van de laptop geladen wordt. Dit maakt dat Jitter uitgesloten wordt en het audiosignaal optimaal via SPDIF naar de DAC gaat. De  DAC geeft het signaal naar de versterker enz. De i-pad fungeert als een afstandsbediening en is niet echt nodig. een i-pod of i-phone kan deze taak ook overnemen. Ook is het mogelijk om vanaf de computer de gewenste muziek selecteren.

Roland wisselde het afspelen via de computer en vanaf het cd loopwerk af en liet ons genieten van zijn muziekkeuze waar hij aangaf wat hij graag wilde horen en hoe hij dit het prettigst beleeft.
Roland zijn audiofiele muziekkeuze gaat uit naar het klassieke genre en heeft als referentie de concertzaal. Dit is dus een heel andere benadering dan de wereld van de popmuziek waarin het zich afspeelt in de (magische?) driehoek van de monitorroom. Door de benadering van Roland gaan de scherpe randjes van de instrumenten af, gewoon door de afstand van jou als luisteraar en het orkest. Roland heeft het dan ook altijd over een zijig geluid en hij is erg gevoelig voor een te scherp midden/hoog. Aan de hand van een paar muziekstukken laat Roland horen wat hij mooi vind in de zoektocht naar het ultime geluid en hoe hij zijn set getuned heeft.

Hij begint met Ella Fitzgerald, een vijftig jaar oude opname genaamd Spring can really hang you up the most. Het systeem liet een fantastische stem horen, De s-klanken waren wel aanwezig maar nog net niet storend. Een heel natuurlijk geluid rolde de zaal in.

Het tweede nummer wat Roland liet horen was uit Bach’s cantate BWV 82 van Thomas Quasthof. Dit liet een barok orkest horen, plaatsing van de instrumenten was duidelijk in het geheel. En volgens Roland mag dit niet hard en kil overkomen en dat deed het ook niet.
Daarna kwam Eva Cassidy aan de beurt met People Get Ready. Het akoestische gitaar geluid kwam natuurlijk over en niet alleen de snaren waren goed te horen, maar ook kon je de kast van de gitaar goed horen. Eva’s stem klonk ook heel natuurlijk.
De piano is een van de instrumenten waarvan het lastig is om die natuurgetrouw te laten klinken. Roland heeft een mooie opname van de Piano Sonate No. 4 van Beethoven. Het systeem liet een volwassen piano horen en ook was de plaatsing in het stereobeeld fantastisch. Zelfs in dynamiek begon het er op te lijken en dit laatste is als een groot compliment bedoeld. Mensen die weten hoe een piano in het echt klinkt, weten wat ik ermee bedoel.

Om naar een koor te luisteren op een middelmatige installatie moet je echt een liefhebber zijn en dat ben ik niet. Op deze installatie is het echt een genoegen om naar een koor te luisteren. Volume, kracht en plaatsing, dit systeem laat het allemaal horen. Ik ben tijdens het afspelen van de eerste rij naar achteren in de zaal gegaan. Ook achter in de zaal klonk het mooi evenwichtig en het leek alsof daar de ruimte akoestiek in de opname meer opviel dan voor in de zaal.

Het gezongen stuk was: How sweet the moonlight. van de Turtle Creek Chorale met Helmuth.
Als laatste onderdeel van Rolands luister-event wordt een groot orkest gedraaid. Hiervoor had Roland The Sorcerer’s Apprentice van Paul Dukas uitgekozen. Hier werd hard gespeeld, tenslotte geeft een groot orkest ook veel geluidsdruk (decibels). Op een paar keer na (bij zeer flinke uithalenvan het orkest) bleef het geluid goed onder controle en was het wederom genieten. Dit systeem presteert echt op hoog niveau.

Na de pauze had Roland gereserveerd voor de vergelijk van zijn Streamings apparatuur wat gebaseerd is het Apple concept en van de PS Audio Perfect Wave DAC (PWD) streamer Omdat de PWD alleen samen werkt met een Twonky media server op een NAS was het niet mogelijk muziek te streamen via de PWD. De NAS van Roland was namelijk niet uitgerust met een Twonky media server.  Om die reden is ervoor gekozen om de PS-audio DAC met de Stello te vergelijken. De muziekkeuze was niet optimaal (Ella Fitzgerald) omdat het eigenlijk een rustig stuk muziek is met niet al teveel instrumenten. En daarnaast was er een tekort aan tijd, maar verschillen waren er. De Stello 220 mkII gaf een rustiger en doorleefder geluid. De DAC van de  PS Audio Streamer was wat vlakker en iets scherper.

Waarmee werd er deze avond gedraaid?

  • The Voice mkII luidsprekers
  • Orchestra OTL monoblock eindversterkers
  • Maestro volledig gebalanceerde buizen voorversterker met mc ingang
  • Micromega DUO-cd 2.1 cd-speler (loopwerk)
  • Stello DAC type 220 MKII
  • De bekabeling was van Xindak
  • PS Perfectwave Audio Streamer + DAC
  • Apple Macbook pro laptop met Puremusic player software
  • Netwerk Synology DS211+, Cisco access point + switch, etc



Het was een fantastische afsluiting van een mooi jaar voor Audio Club Velsen, Roland bedankt voor deze fantastische demonstratie.


onderschrift     Bron: wikipedia
Network-attached storage of het acroniem NAS staat voor een opslagmedium dat op het netwerk aangesloten is. Dit systeem maakt gebruik van het TCP/IP protocol voor de dataoverdracht. NAS-apparaten zijn in feite volwaardige fileservers. Bij NAS wordt het bestandssysteem beheerd vanuit het NAS-systeem zelf, in tegenstelling tot SAN, waarbij het bestandssysteem beheerd wordt door servers. NAS is ontwikkeld door storageleverancier NetApp.

Laatst aangepast op zondag, 04 maart 2012 13:47