november 2011
zondag, 06 november 2011 11:14

Live Cable

Niet vaak hebben we een avond waarbij we verschillende componenten met elkaar vergelijken. Elke keer als we dat wel doen wordt het een zeer leerzame en ook leuke avond. We horen het ook regelmatig terug van onze leden: ze willen heel graag verschillende producten met elkaar vergelijken. Ergens is dat ook wel logisch, dit is natuurlijk een goede manier om te weten waar je staat, en de meeste mensen willen graag producten met elkaar vergelijken om een eigen benchmark te creëren. Op deze manier kan er eenvoudig een component worden vergeleken met een ander. Om datzelfde component in de eigen set zonder andere referentie te beoordelen is voor een persoon doorgaans heel wat lastiger. Geeft het nu waar voor zijn geld en hoe verhoudt het zich tot de concurrentie.

Er schuilt natuurlijk ook een gevaar in deze manier van beoordeling. De prestaties in de demo set hoeft natuurlijk niet herhaald te worden in de thuis situatie. Elke set heeft zijn eigen sound en daarmee ook zijn eigen punten waarop er verbeterd kan worden.

Als er één onderdeel is binnen de audio set waarover de meningen nogal uiteen kunnen lopen zijn het wel de kabels. Sommigen geven er een fortuin aan uit, een ander meent dat het met een simpel touwtje perfect is. Ikzelf weet inmiddels maar al te goed dat er op dat vlak heel veel winst te behalen valt. Ik denk dan ook dat de mensen die goede kabels nog afdoen als voodoo of onzin simpelweg nog nooit hebben gehoord wat bekabeling kan doen in een goede set.

Na 10 jaar in het bestuur van onze audio vereniging sta ik nog steeds versteld van de hoeveelheid verschillende bedrijven in Nederland die zich professioneel met audio bezig houdt. En als je dan een firma als Live Cable op bezoek krijgt is het ongelooflijk dat zo’n fabrikant nog steeds onbekend is. Live Cable maakt uitsluitend kabels (powercords, luidsprekerskabels en interlinks) en de benodigde “spannings verdeel dozen”. De productie methodes zijn echter nogal afwijkend van de gemiddelde kabelfabrikant. Daar waar de meesten gebruik maken van kant en klare aansluitingen of stekkers maakt Live Cable alles volledig zelf. En als je ziet hoe het is afgewerkt neemt de verwondering alleen maar toe. De stekkers worden bijvoorbeeld met een CNC freesmachine gemaakt uit een massief brok hoogwaardig aluminium en de verdeel dozen bestaan ook uit zeer mooi gemaakt stuk aluminium met uitgefreesd logo. De geteste kabels zijn zeer dik en stug. Ik zou niet weten hoe ik dit achter mijn audio meubel kan krijgen, terwijl mijn set toch behoorlijk wat ruimte heeft. Maar blijkbaar heeft Live Cable dit punt vaker gehoord, en heeft de kabels inmiddels veranderd. Volgens Live Cable zijn de kabels nu zo “soepel als een regenworm” zonder verlies van kwaliteit, waarmee dit punt dus niet meer speelt.

 

2011-11-16_Cable_07

We gaan vanavond voor een groot deel naar de ACV audio set luisteren die inmiddels zo’n beetje als standaard kan worden bestempeld. We hebben al menig avond naar de zelf ontworpen luidsprekers van Arie Herweijer samen met de Threshold eindversterker en buizen voorversterker met 6H30 buis. Ook deze is een ontwerp van Arie, en de simpelheid zelf. Deze keer is er een Theta Prima 2 DAC en PS-Audio Lambda loopwerk. Alles is aan elkaar “geknoopt” met goede maar middelmatige bekabeling: Apogee Wide Eye digitale interlink, XLO ER-4 interlink van DAC naar voorversterker, Van Den Hul interlink tussen pre en eindversterker en Kimber 8TC speaker kabel.

Geen bijzondere bekabeling en ook niet speciaal bij elkaar gezocht of geselecteerd voor deze audio set. Er is dus zeker ruimte voor verbetering in de bekabeling, en dat deel mag Live Cable voor zijn rekening nemen!

Er wordt democratisch besloten om voorlopig voor twee nummers te kiezen om de verschillen bloot te leggen: Yello The Eye track nummer 3 "Don Turbulento", en het nummer Agnus Dei van de cd Weddings & Funerals met Lyda van Tol zang en Kees de Wijs op kerkorgel.

Er wordt eerst geluisterd naar de bovenbeschreven set. Vervolgens worden de DAC, voor-en eindversterker voorzien van de SPC netkabel. Wat direct opvalt, is dat het laag iets beter te volgen is. Het orgel op het klassieke nummer staat duidelijker in de ruimte. Er is iets meer druk onderin en ook de definitie neemt toe. In dit nummer zat voor de kabelwissel een scherp randje om de stem. Deze is nu verdwenen. Ook de stem als geheel is beter te volgen, en komt ook iets meer op de voorgrond te staan.

Vervolgens wordt het loopwerk ook met een SPC netsnoer aangesloten. Het verschil is niet zo heel groot, maar het laag maakt wederom een klein stapje. Overigens was het loopwerk de enige component die op voorhand met een beter dan standaard netsnoer was aangesloten, namelijk een Powerlab.

2011-11-16_Cable_08

Nu wordt de vergelijking interessant. Alle componenten zijn nu voorzien van de Live Cable power cords. Zo wordt eerst het nummer Frames van de gelijknamige cd van Earth and Fire Orchestra gedraaid. Deze formatie is ontstaan nadat de band van Jerney Kaagman (Earth and Fire) uiteen was gevallen. De bandleden zijn verder gegaan met de toevoeging Orchestra. Deze cd bestaat volledig uit elektronische muziek met wat voice-samples. Er staan leuke nummers op en ondanks zijn leeftijd van 24 jaar is deze cd nog steeds de moeite waard. Opvallend is dat ik deze cd de laatste tijd weer wat vaker hoor tijdens audio shows. Het eerste nummer van dit album is lekker snel en punchy, en met heel veel details. Na het draaien wordt de interlink vervangen door de SPC van Live Cable. Het geluidsbeeld groeit wederom iets in grootte, maar ik vind het wel iets feller klinken, en in dit geval iets teveel van het goede. Het geluidsbeeld wordt er iets dunner van en ik prefereer de Van Den Hul interlink.

2011-11-16_Cable_09

Bij de volgende test wordt de interlink gewisseld.

Nu wordt de SPC vervangen door een XLO ER-4 tussen voor en eindversterker. Dit was ongeveer 15 jaar geleden de top interlink van dit Amerikaanse kabelmerk. Het totale geluidsbeeld wordt een stuk rommeliger, en is een stuk minder duidelijk gedefinieerd. Je zit simpelweg minder in de muziek. Wel valt mij op dat de tonale balans wel een stukje beter wordt. Ik vind de SPC interlink net iets teveel hoog geven waardoor het op een bepaalde manier wat vermoeiend wordt om naar te luisteren.

Het volgende nummer is Temptation van Diana Krall. Ik ken deze opname erg goed, zelf draai ik deze thuis op vinyl. Ik vind dit een heel erg mooie opname met de juiste sfeer en technisch perfect opgenomen. Wat me hier opvalt is dat het geluid wat naar 1 kant trekt. De LP versie lijkt toch wel een stuk beter in balans, al is het moeilijk een conclusie te trekken op twee totaal verschillende installaties.

Nu worden ook de speakerkabels vervangen, waardoor alle kabels van Live Cable zijn. Je komt weer een stukje dichter bij de muziek. Nu wordt het stekkerblok ook vervangen voor het Live Cable signature verdeelblok. Het begint inmiddels erg afgezaagd te worden, maar het geluid wordt wederom een stukje realistischer en echter. Je hebt steeds meer het gevoel dat de aparte instrumenten beter te volgen wordt. De ruimte tussen de verschillende instrumenten wordt steeds beter groter naarmate er meer kabels van Live Cable in het systeem worden geplaats. Wel komt de stem nu wat meer op je af, wat ik in deze setting wat teveel van het goede begin te vinden. Maar het kan natuurlijk ook een kwestie van gewenning zijn.

Er wordt nu een interlink van een clublid ingebracht als vergelijk. Deze Cardas wordt tussen DAC en voorversterker geplaatst. Er valt een stuk kracht weg in de muziek, maar tegelijkertijd zijn de scherpe kantjes zoals ik hierboven beschreef eraf. Er is wat makkelijker te luisteren naar de opname dan voorheen. Hiermee kom ik ook gelijk tot het lastige aspect van deze kabels. Ze laten zoveel horen dat matching heel erg belangrijk wordt. Anders kan het snel teveel van het goede worden.

Als laatste vergelijk wordt het nummer “Agnus Dei” met de vrouwenstem en orgel gedraaid met alle kabels van Live Cable ertussen. Vervolgens worden alle kabels er tussenuit gehaald en vervangen door de standaard kabels. Het verschil is echt heel groot. Met name het laag is helemaal weg. Er is geen fundament meer die de muziek draagt. Het orgel is niet meer geïntegreerd in de muziek, maar op zichzelf staand. Voor mij is het geluid na het terugbouwen een heel stuk minder boeiend dan daarvoor, wat voor mij aangeeft dat de impact van deze kabels heel groot is.

De conclusie kan natuurlijk heel duidelijk zijn, maar toch wil ik er een “maar” aan koppelen. Ik heb ervaren dat deze kabels heel erg veel met het geluid doen, en zoveel laten horen dat het wel eens teveel van het goede kan worden. Matching is dus erg belangrijk om tot een goed resultaat te komen.

De geteste kabels zijn nog van een vorige serie. Deze waren zo stug dat het in een huiskamer setting vaak niet mogelijk is om de kabels achter een audio meubel te plaatsen. Live Cable heeft dit punt aangepakt. De kabels zijn nu zeer soepel zonder dat dit ten koste is gegaan van de geluidskwaliteit. Zeer goed natuurlijk dat een fabrikant naar “de markt” luistert.

En tot slot is er natuurlijk de prijs. Voor een complete set van 3 powercords, 2 interlinks, 1 verdeelblok en 1 set speakerkabels van de SPC serie moet maar liefst een prijs van bijna Eur 10.000,- neergelegd worden. Dat is natuurlijk een astronomisch bedrag. Ik denk wel dat het effect van deze kabels veelal meer doet dan het wisselen van een los component van die prijs. Of het de investering waard is zal uiteraard per geval moeten worden afgewogen, waarbij matching zeer belangrijk is.

Ed Kuhuwael

Zie voor meer informatie:  HYPERLINK "http://www.livecable.nl" www.livecable.nl

Laatst aangepast op zondag, 04 maart 2012 13:51