April 2017 - Bloomline Acoustics
woensdag, 14 juni 2017 11:28

Marc opent de clubavond en introduceert Leo de Klerk van Bloomline Acoustics. Leo gaat een demo geven met OMNIWAVE, de 'onhoorbare' luidspreker.

 

april 2017-1

Horizontale en verticale afstraling

 

De opstelling van van de luidsprekers en de zitplaatsen is anders dan andere avonden. Leo heeft de luidsprekers in het midden van de zaal opgesteld en de stoelen staan zowel voor als achter de luidsprekers. De geluidsinstallatie bestaat uit een laptop, een Lyngdorf TDAI-2170 versterker en 4 Omniwave luidsprekers.

april 2017-2Ter voorbereiding van de demo heeft Leo zijn geluidsinstallatie met de Lyngdorf versterker afgestemd op de accoustiek van de demoruimte.

 

Leo start de avond met een uitleg over de werking van het gehoor. Dit doet hij aan de hand van de vergelijking van het weernemen van een vis van drukgolven in het water met hoe het menselijk oor werkt op drukgolven.

 

Daarna vertelt hij over de ontwikkeling van de luidspreker van hoorn naar de omgekeerde hoorn, de omgekeerde conus, en het verdwijnen van het gebruik van deze ontwikkeling.

Leo heeft het idee van de omgekeerde conus verder uitgewerkt tot een systeem dat een stereobeeld creëert waarbij je overal kunt gaan zitten en het geluid vooral heel live klinkt. Vandaar de afwijkende opstelling van de zitplaatsen.

 

De demo start met het laten horen van een stem uit een vertikaal geplaatste luidspreker en nodigt de clubleden uit om door de zaal heen te wandelen. Waar je ook staat, de stem klinkt overal het zelfde, ruimtelijk en is goed te verstaan. Met de toevoeging van een tweede vertikaal geplaatste luidspreker wordt de afbeelding van de stem groter en is er minder plaatsing.

 

april 2017-3Vervolgens laat Leo een opname in een kapel met een zangeres en een luit horen. In eerste instantie met één vertikaal geplaatste luidspreker. De opname klinkt heel ruimtelijk, de akoestiek van de zaal wordt één met de akoestiek van de kapel. Door het horizontaal plaatsen van de luidspreker valt de akoestiek niet meer samen en is de ruimtelijkheid een stuk minder. Daarna plaatst Leo twee luidsprekers vertikaal met de conus naar beneden gericht en twee luidsprekers horizontaal met de conussen naar elkaar toe gericht. De opname wordt nu ruimtelijk weergegeven met een mooie plaatsing.

 

Hierna laat Leo een opname van een kerkorgel horen. Dit klinkt erg mooi en de plaatsing is zeer duidelijk, ook de diepte in de opname van het orgel is erg goed te horen. Bij een opname van 1962 met fluitende vogels lijkt het of je in de tuin zit en de vogels om je heen hoort fluiten. Hierbij komt ook een vliegtuig aangevlogen welke boven je hoofd keert en dan weer weg vliegt. Het geluidsbeeld is zo 3D dat het lijkt of je naar een surround weergave zit te luisteren.

 

Hij laat drie verschillende opnames van de piano's  horen, het waren alle drie opnames van Steinway piano’s. De laatste opname was echt wel de mooiste, die had Leo zelf opgenomen in zijn eigen studio. Dit was een Steinway uit 1965 die Leo had gekocht van het concertgebouw. De pianiste was Marieta Petkova.

 

Tot slot wordt een opname van een symfonieorkest gedraaid. Dit klinkt ook erg mooi. De muziek is gecomponeerd door John Williams die bekend is van zijn vele soundtracks voor films. Hij weet dus hoe je met een orkest dynamische effecten en drama goed samen kunt laten gaan in een mooie brede en diepe afbeelding voor in een bioscoop. Het geluid hangt als ware het een pulserende wolk tussen de Omniwaves.

Het staat of beter gezegd hangt dus volledig los van de luidsprekers, die dus inderdaad lijken te verdwijnen. Een aparte ervaring. Er zit totaal geen stress in het geluid, terwijl het juist wel heel levendig en ontspannen klonk. Het ontstaat uit het niets zo lijkt het.

 

Op de vraag of dit systeem al veel verkocht wordt, geeft Leo aan dat het veel gebruikt wordt binnen de professionele mark: in de spreekkamers van de Tweede kamer, in de schouwbrug van Amsterdam (de Stopera), Rijksmuseum, het Eye filmmuseum, Utrechts conservatorium, Holland festival.  Laatste tijd in steeds grotere mate ook andere grote podia, bij reizende gezelschappen zoals het grootste operagezelschap in Duitsland. Ook Wibi Soeriabi gebruikte ze ter ondersteuning van het zaalgeluid om overal een gelijkmatig en natuurlijk geluid te kunnen laten horen aan het publiek.

 

De inzet daarbij is bijzonder omdat het veelal samen gebruikt wordt met echte live instrumenten. Dan moeten de luidsprekers qua karakter daar goed bij passen. Dat lukt met normale luidsprekers minder goed.

Het gebruik van de Lyngdorf is essentieel want behalve de kamerakoestiek zorgt deze er ook voor dat de laagweergave een boost krijgt. Dit is nodig bij de relatief kleine luidsprekers. Dit is noodzakelijk vanwege het feit dat er relatief kleine breedbandluidsprekereenheden worden gebruikt. Ook die zijn essentieel vanwege de gelijkmatige afstraling en voorkomen van breakup en reflecties. Dit zorgt voor het ontspannen en 3D geluid - iets waar kleine gewone minimonitors ook bekend om staan. Kasteffecten moeten worden geminimaliseerd, die kunnen het breekbare 3D beeld snel verstoren.

 

Leo vertelde nog dat de constructie van de luidsprekers nauw luistert en dat vooral de lijm heel belangrijk is. Iets teveel of te weinig lijm kan drastische effecten hebben op het geluid en kan units onderling anders laten klinken. Als afsluiting een impressie van de avond. Het was een interssante en leerzame demo, de ruimtelijheid en de 3D ervaring zijn heel bezonder en de luidsprekers hebben kwa uiterlijk, naar mijn mening, een grote Wife Acceptance Factor (WAF).

 

Frans Kregting,

Penningmeester ACV

Laatst aangepast op woensdag, 14 juni 2017 11:44