ACV, Verslag Demoavond 20 april 2022.
F&F HiFi – Ilumnia Magister MK2 luidsprekers
De demo van Ilumnia MAGISTER MK2 luidsprekers,
The worlds' first free floating conus loudspeaker.
Ilumnia Luidsprekers | Ultrasnel Onvervormd Realistisch Geluid
(opmerking bij deze foto: hoewel de tweeter bovenaan lijkt te zweven door scherptediepte, gaat het om de liggende conus die zweeft)
Het is een bijzondere luidspreker omdat de conus geen rand heeft waarmee hij vast een het chassis vast zit, maar hij hangt vrij in een magnetisch veld.
Dit luidsprekerproduct van twee broers Tom en Jef Nuyts heeft een lange ontwikkelingsweg afgelegd sinds 2010. Ze zijn dan ook helemaal opnieuw begonnen om te komen tot een wezenlijk ander product. De doelstelling was de nadelen van de huidige generatie luidsprekers in de ontwerpfase al zien te voorkomen.
Citaat:
Missie : de beste luidspreker ter wereld bouwen
Bron Ilumnia.nl
Space : the final frontier These are the voyages of Ilumnia Our 7 years mission To explore strange new worlds To seek out new technology and new inventions To boldly go where no man has gone before..
(Einde citaat)
Zij zijn duidelijk geïnspireerd door Star Trek – net als ondergetekende- wat onder meer inhoud dat je de grenzen opzoekt en erover heen gaat op zoek naar onbekende werelden. In hun geval natuurlijk de audiowereld en met name de luidspreker. Als je de vorm van de hoge tonen luidspreker bekijkt valt de gelijkenis op met de warp drive van starship Enterprise. Een drive waarmee je voorbij de limiet van de lichtsnelheid kunt komen.. Dat belooft wat qua ‘ ultrasnelle onvervormde weergave luidspreker’ die zij voor zich zagen als doel.
Dat valt te lezen in een interessant en leuk ebook welke u kunt downloaden van hun website www.ilumnia.nl. (Ik werk zelf aan innovaties dus het zwoegen en steeds toch doorgaan komt bekend voor. Inspiratie en transpiratie als continue afwisseling …).
Dat dit soort R&D een gewaagd, tijdrovend en duur proces bleek was logisch want zij begaven zich als nieuwkomers in deze markt. Alles zelf maken want het bestond immers nog niet, tenminste niet in de gewenste vorm. Het klinkende resultaat van deze arbeid gaan wij vanavond beluisteren.
De kern hierbij vormen de mark 2 van de Ilumnia Magister MkII luidsprekers, welke op veel punten ook fysiek is opgewaardeerd in vergelijking met de eerste, originele versie. Met zo een ultiem luidsprekerconcept wordt de randapparatuur logischerwijs ook heel belangrijk.
Enkele componenten waren door de demostrateurs Frank en Felix zelf meegenomen. Zij zijn de importeurs en demonstreren de apparatuur in hun eigen luisterruimten en verkopen Ilumnia zowel direct aan de klant als via een dealernetwerk.
Frank en Felix van Ilumnia speelden voor de pauze met een EAR Yoshino 861 2x32 Watt eindversterker direct aangesloten op de exaSound DAC. De luidsprekerkabels waren de Kishemon van 47 Laboratory. Na de pauze werd de klassieke Sansui AU-D9 versterker aangesloten op de exaSound DAC. Ze hadden ook nog met de EAR Yoshino 868PL voorversterker willen spelen, maar dat kwam er helaas niet meer van.
De apparatuur die door Frans Kregting, bestuurslid van de Audioclub was mee genomen vormde de solide basis van de gebruikte audioset.:
Western Digital 12 TB My Book harde schijf.
Aangesloten op de exaSound Delta Music Server
Aangesloten op de exaSound E28 Mark 2 DAC welke gebalanceerd aangesloten was op EAR Yoshino 861 en na de pauze ongebalanceerd aangesloten op de Sansui AU-D9.
Het Ilumnia systeem is op heel veel manieren in te stellen met een Omni equalizer, de verschillende baspoorten 1,2 of 3. Plus daarnaast de speciale power supply om het Electro Magnetisch veld van de zwevende conus optimaal op de samenstelling van uw overige hifi af te stellen.
Technische gegevens en uitgebreide informatie over de ontwikkeling ervan zijn terug te vinden via internet of rechtstreeks bij de importeurs op www.ilumnia.nl.
Er werd na de pauze beperkt gewisseld van apparatuur (buizen naar transistorversterker als basis) en met kabel tweaks. Dit leek enig verschil te maken volgens de meeste aanwezigen. Geen dramatische effecten. Het algemene karakter bleef daarbij behouden zo leek het volgens mijn eigen oren.
Bestuurslid Frans verzorgde het afspelen van de muziek via zijn eigen streamer.
Enkele Tracks
1. How long – Carmen Gomes (Vocaal - blues)
2. God Only Knows - Bert van de Brink (solo piano jazz)
3. Tin Pan Alley - (Stevie Ray Vaughn (blues rock)
4. Base & Drum Intro? – Nils Lofgren (bas)gitaar )
5. Dans macabre van Saint-Saens /– Eijl Oue, (Orkest klassiek)
6. You Look Good To Me - Oscar Peterson (solo piano)
Na pauze
1. You Look Good To Me - Oscar Peterson - (solo piano jazz)
2. Temptation – Chantal Chamberland (vocaal jazz)
3. Turner’s Ship – Malia, Boris Blank (Vocaal, Pop)
4. A Foggy Day – Ella and Louis (Pop, Jazz)
5. Haydn Violin Concerto No. 1 – Lisa Jacobs, The String Soloists (orkest klassiek)
Opzet van de luidsprekers in de standaard ACV luisterruimte in de Moriaan
De luidsprekers staan zo’n 3 meter uit elkaar en op ruime afstand van de achterwand (2 m) en de zijwanden. Er zijn een man of 20 aanwezig. Ik zit aan rechterkant, hierdoor is op mijn positie weliswaar het stereobeeld verschoven. Het klonk aangenaam zonder scherpte in de hoge tonen die recht op mij afkwamen doordat er weinig toe in was van de luidsprekers.
De demonstrateurs bevestigden dat de luidsprekers het meest optimaal waren opgesteld binnen de bekende gelijkzijdige driehoek met focus op de luisteraar in het midden.
De meeste aanwezigen zijn onder de indruk van de relatief schone, ontspannen en transparante muziekweergave. Van scherpte bij de gekozen muziek is weinig sprake. De snelheid lijkt prima, een sleutel element bij de ontwikkeling. De dynamiek en basdruk in lagere regionen lijken iets minder dan bij normale conus luidsprekers. Ook het volume, hoewel best pittig, loopt alleen tegen beperkingen aan bij weergave van klassieke muziek. Daar moet wat zachter worden gedraaid. De vrije ophanging komt anders buiten de fysieke beperkingen uit wat leidt tot nare soort vervorming. Daarbij is het volume al ruim boven wat in een normale huiskamer normaal gevonden wordt. Met 20 man in de zaal als absorber en reflector moet het systeem meer muziekvermogen afgeven. Een intelligente subwoofer is echter in de maak en deze gaat het zeer luid en nog steeds zeer gemakkelijk spelen verder ondersteunen.
Kortom het systeem, inclusief de rand elektronica, brengt de muziek op zeer prettige ontspannen wijze naar voren. Met oog voor detail. Het is wel wennen aan deze vorm van min of meer indirect geluid. Wij zijn ondertussen gewend aan de akoestische signatuur van de ruimte. Dit samen met meestal ‘ normale’ conusluidsprekers. Die pakken de ruimte op een bepaalde manier met hun karakteristieke verdeling van muziekvermogen. Bij een ander type zoals vanavond moet je bewust /onbewust toch telkens even extra wennen.
Zo heeft iedereen zijn eigen eerste impressie, dat blijkt ook bij een noviteit als deze Ilumnia. Hierbij moet bij dit high end luidspreker systeem ook de rol van de audiocomponenten hierin wellicht meer dan anders worden meegenomen. Omdat deze luidsprekers zoveel laten horen.
Enfin een punt om op te letten bij het beoordelen van deze luidsprekers: op allerlei manieren kan het geluid van de weergave worden aangepast, aan de specifieke ruimte of aan eigen gewenste klank. Over een breed gebied of juist heel subtiel. Zowel met tunen van de drie aanwezige baspoorten en een soort Omni equalizer kan behoorlijk wat afgestemd worden. F en F kan u daar goed bij helpen indien u een moeilijke ruimte blijkt te hebben.
Later blijkt dat voor de pauze helaas één van de buizen van de buizenversterker defect was geraakt. Hoewel jammer kwam dit op zich zelf mooi gelegen, omdat toch al voorzien was dat er gewisseld zou worden met een oudere volledig gereviseerde Sansui solid state versterker. De Sansui nam deze rol prima over. Meningen over de ene of de andere versterker qua klank liepen uiteen. Beiden hadden zo hun charme.
De rode draad bleef daarbij behouden, net als bij het wisselen van kabels e.d. Hoorbaar, maar daarbij werd duidelijk dat de rode draad bleef. Namelijk een via de gebruikte audioset, in hoofdzaak behoorlijk neutraal klinkend systeem, zonder echte uitschieters. Flexibel qua afstelling en aanpassing aan wensen van de gebruiker en van de opstelling. Hierdoor dus ook relatief ongevoelig voor wat voor muzikaal materiaal werd aangeboden. Ontspannen en transparant dat leken de sleutelwoorden van deze set. Zonder luistermoeheid.
Beste luidsprekers van de wereld?
Dat blijft lastig oordelen bij een eerste kennismaking. Ze nodigen in ieder geval uit tot veel luisteren.
Mijn eigen conclusie. We zijn weer een stap verder op de ontdekkingsreis. Om met een ander citaat te besluiten :
“The Search continues…( Star Trek)”
De zeer geslaagde avond werd door Ralph afgesloten met een welverdiend presentje voor Frank en Felix.
René Olivier