ACV, Verslag Demoavond 15 oktober 2025.
Etienne Heemskerk – SoundPrism
Inleiding:
Dit is weer de tweede clubavond na de zomerstop.
Han opent de avond zoals gewoonlijk weer met een toepasselijk en leuk gedicht en heet iedereen welkom bij weer een veelbelovende audio avond.
Vanavond geeft Etienne Heemskerk, van SoundPrism, een demo met een bijzonder prototype actieve luidsprekers.
De luidsprekers zijn actief gefilterd voor een perfect looptijdgedrag en minimale fase fouten. Er wordt geen DSP gebruikt anders dan voor cross-over en fase correctie.
Etienne vertelt hoe hij tot dit nieuwe ontwerp gekomen is en dat hij de baffles in veren opgehangen heeft om te voorkomen dat de trillingen van de woofers en de tweeter invloed op elkaar hebben.
Een luidspreker bestaat uit twee baffles, In het midden van de twee baffles zit de hogetonen Dayton Audio AMT tweeter.
In in de baffle er boven en er onder zit voor de middentonen een Purifi woofer. Gezamenlijk geeft dit een D’Appolito opstelling.
Door de D’appolito opstelling van de luidsprekers krijg je een natuur getrouwe afbeelding van de klank van de instrumenten en de omgeving en een prachtige stage niet alleen in de breedte en diepte maar vooral ook in de hoogte.
Etienne geeft de voorkeur aan openbaffle luidsprekers, dus luidsprekers zonder kast.
Doordat de woofers geen weerstand van de kast ondervinden, bewegen ze gemakkelijker en klinkt de muziek losser en dynamischer, wat tot gevolg heeft dat de muziek meer zoals live klinkt.

De set bestaat verder uit de volgende Componenten:
- Hypex Nilai stereoversterker
- Purifi 1ET7040SA stereoversterker
- DBX Venu360 DSP
- Eversolo A6 ME Streamer
- SVS subwoofers
- Thorens CD speler
Vanavond gaat Etienne de gevolgen laten horen van het veranderen van diverse settings.
Tijdens het luisteren naar Larry Carlton & Robben Ford – Cold Gold (Unplugged)
verwijdert Etienne de time delay die hij voor de tweeter ingesteld heeft omdat deze verder naar achteren hangt dan de middentoon woofers, hierdoor ontstaan:
- Faseproblemen rond het crossover-punt. De overgangsfrequentie (waar de mid en tweeter overlappen) wordt beïnvloed. Als de twee drivers niet perfect in fase zijn, versterken en doven bepaalde frequenties elkaar deels uit. Dit leidt tot een onregelmatige frequentierespons.
- Verlies van helderheid en detail. Vooral bij stemmen en instrumenten met veel boventonen (zoals zang, gitaar, piano) klinken dof en diffuus. De timing van de hoge frequenties (tweeter) is cruciaal voor de waarneming van detail en articulatie.
- Slechte ruimtelijke afbeelding (imaging). Het stereobeeld en de plaatsing van instrumenten in de ruimte klinken onnatuurlijk en onscherp. Je hoort niet meer precies waar een stem of instrument vandaan komt.
- Verstoorde impulsrespons. Bij een plotseling geluid (zoals een klap of tik) hoor je niet één duidelijke klik, maar een soort “smeering” of echo-effect. Dit komt doordat de tweeter en mid niet gelijktijdig starten.
De volgende test is het 180 graden verdraaien van het sublaag, de bas klinkt in tegenfase en hierdoor:
- Onbalans in het frequentiespectrum
De muziek klinkt schel en te hoog, omdat de lage frequenties niet goed doorkomen. Hierdoor raakt de tonale balans verstoord. - Ruimtelijke vervorming
Het stereobeeld en de ruimtelijke plaatsing van lage instrumenten (zoals kickdrum of basgitaar) klinken onnatuurlijk en onduidelijk.
Bij de volgende test filtert Etienne onder de 40 HZ weg.
Minder diepe bas. Je verliest het “voelbare” laag dat je normaal in je borst of buik ervaart. Denk aan het diepe gerommel van een kickdrum, basgitaar of synthesizer. De muziek klinkt daardoor minder krachtig en minder “vol”.
Verlies van ruimtelijke diepte. Subfrequenties dragen bij aan de ruimtelijke beleving van muziek. Zonder deze lage tonen klinkt het stereobeeld platter en minder meeslepend.
Etienne zet de originele settings weer terug en speelt
Diana Krall – But Beautiful af.
De muziek klinkt nu weer duidelijk mooier en is in balans, nu is het tijd voor een pauze.
Na de pauze
Tijdens het afspelen van Diana Krall – Autumn in New York
verlaagd Etienne het volume van de middentonen met 3 DB en nogmaals met 2 DB
En laat van Diana Krall – There’s No pou horen.
- De muziek klinkt dunner en minder vol. Omdat de middentonen de brug vormen tussen bas en hoge tonen, klinkt het geheel minder gebalanceerd. Je mist de “lijm” die alles samenhoudt.
- Meer nadruk op bas en hoge tonen. Door de midrange te verlagen, lijken het laag en hoog prominenter. Dit leidt tot een schel of boomy geluid.
- Ruimtelijke beleving verandert. De plaatsing van instrumenten in het stereobeeld wordt vager, omdat veel ruimtelijke informatie in de midrange zit.
Etienne zet de originele setting weer terug en wijzigt de timedelay van de middentonen.
Bob Seger & The Silver Bullet Band – Beautiful Loser (Live in Detroit)
Als de timing van de middentonen verschuift ten opzichte van het laag en hoog (dus er ontstaat een time delay), heeft dat een directe invloed op hoe je muziek ervaart. Hier zijn de belangrijkste effecten:
Wat gebeurt er bij een time delay van het midden.
- Faseverschuiving rond het crossover-punt. De overgangsgebieden tussen mid en laag, en tussen mid en hoog, raken uit balans. Dit leidt tot interferentie, waarbij bepaalde frequenties elkaar deels uitdoven of versterken.
- Verlies van helderheid en definitie. De middentonen bevatten veel van de informatie die essentieel is voor verstaanbaarheid en detail — zoals zang, gitaar, piano. Doordat deze vertraagd zijn, klinkt het geluid minder scherp en minder direct.
- Ruimtelijke vervorming (imaging). De plaatsing van instrumenten in het stereobeeld wordt onnauwkeurig. De stem hoor je niet meer “in het midden”, maar zwevend en diffuus in de mix.
- Verstoorde impulsrespons. Bij de snelle geluiden (drumslagen hoor je niet één duidelijke tik, maar een soort “smeering” of echo-effect. Dit komt doordat de midrange later binnenkomt dan het laag en hoog.
- Verlies van coherentie. De muziek klinkt minder als één geheel. De timing tussen frequentiegebieden is cruciaal voor een natuurlijke en gebalanceerde luisterervaring.
Hierna zet Etienne de originele settings weer terug en speelt de volgende muziek af:
Sonny Boy Williamson II – Coming Home to You Baby
Esbjörn Svensson Trio – Goldwrap
Als afsluiting geeft Etienne nog antwoord opvragen:
Hij gebruikt Classe D versterkers omdat deze snel zijn een zuiver geluid geven ook als je de muziek hard afspeelt
Etienne gebruikt de Eversolo als DAC en voorversterker.
De bekabeling is van OCC koper gemaakt.
De voordelen van OCC-koper (Ohno Continuous Cast Copper / One Crystal Copper) t.o.v. normaal koper zit vooral in de zuiverheid, kristalstructuur en de manier waarop het wordt geproduceerd. OCC-koper heeft lange kristallen:
- Minder signaalverlies: Door de lange kristallen zijn er minder grensvlakken waar elektronen weerstand ondervinden.
- Minder vervorming: Vooral bij zwakke signalen (zoals in interconnects of hoofdtelefoonkabels) kan OCC zorgen voor een schoner signaal.
- Betere geleiding bij hoge frequenties: Van belang bij digitale audio of RF-toepassingen.
De voorzitter sluit de avond af met een gedichtje en daarin bedankt hij Etienne voor de zeer informatie en leerzame avond.
Verslag: Frans Kregting
Foto’s: Jan Pols

